24.10.13 г.

Рупърт Шелдрейк - "Научната самозаблуда" - ЗАБРАНЕНОТО ОТ ТЕД ПРЕДСТАВЯНЕ


Това видео ме заинтересува поради факта, че ТЕД, един уебсайт, който много уважавам, е качил това представяне в канала си в Ютюб и след това, под натиска на учени, които явно са се усетили застрашени, го е свалил - предтекстът на въпросните протестиращи учени е бил, че представеното във видеото е псевдонаука... Впоследствие, след скандала,  видеото е качено отново в интернет, вече в TEDx, но все пак случилото се е показателно.

Рупърт Шелдрейк, доктор по философия (роден на 28 юни 1942 г. ) е учен, биолог и автор на повече от 80 научни публикации и десет книги. Сам казва, че е посветил живота си на науката.

Д-р Шелдрейк разказва за 10-те догми, които до такава степен са се вкоренили в науката, че са я превърнали в "научно вярване", нещо като религия, макар че той не употребява тази дума. Често образованите хора казват - аз не вярвам в бог, аз вярвам в науката. Но истината е, че от доста време, вътре в сърцето на науката, е вкоренено едно вярване - и то е материализмът, по-точно философският материализъм. И той разглежда десетте догми, които, изследвани по научен начин, не издържат и се разпадат.

Това, което мен лично ме порази, е че за мен част от тези догми звучат смехотворно - аз си мислех, че науката отдавна се е отказала от подобни нелепи схващания - защото има много доказателства, които са ги оборили. Оказва, се, че така мислят само тези учени, от които аз се интересувам - и че има цяла наука, която май е традиционната наука, която си продължава да си вярва в тези догми.

Видеото по-долу е на английски език. Превела съм субтитрите, но не са качени в ютюб. За тези, които искат да гледат видеото с български субтитри - кликнете върху тази отправка, ще ви отведе в сайта "амара.орг", под видеото има падащо меню, на което пише English - изберете Bulgarian и гледайте видеото, както е на екрана, без да го правите на цял екран - поне при мен субтитрите при това положение се загубват, не зная защо.

Приятно гледане!




Още за това, кой е Рупърт Шелдрейк може да прочетете тук.

Няма коментари:

Публикуване на коментар