22.07.18 г.

Тестът на Сократ или трите сита, през които да пресяваме това, което искаме да кажем


Сократ бил един от най-известните философи и мъдреци в Древна Гърция. Веднъж един човек отишъл при него и му казал:

- Знаеш ли какво чух току-що за един твой приятел?


Сократ го спрял:
- Преди да ми разкажеш, нека да направим проверка дали трябва да ми го кажеш. Аз имам три сита, през които пресявам нещата, които казвам.  
Първото сито е ситото на Истината. Сигурен ли си, че това, което искаш да ми кажеш, е истина?
- Не, как да съм сигурен - просто чух хората да говорят...
- Значи не знаеш дали е истина. Сега да видим второто сито - ситото на Добротата. Това, което ще ми кажеш за приятеля ми, нещо хубаво ли е?
- Не... точно обратното....

Сократ продължил:
- Значи се каниш да ми разкажеш нещо лошо за приятеля ми, което не знаеш дали е истина. 


Но нека да видим дали новината ти ще премине успешно и третото сито - ситото на Ползата. Ще ми бъде ли полезно да науча това, което искаш да ми кажеш?

- Хм... всъщност, не особено.

- Тогава, ако тази новина не е нито истинна, нито хубава, нито полезна - защо изобщо да ми я казваш? 

Ако чуем нещо такова, преди да започнем да го споделяме с другите, е хубаво да се спрем и да прекараме новината през трите филтъра на Сократ.  Така животът ни ще е много по-лесен. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар