15.04.13 г.

Как да станеш най-щастливия човек на планетата с 4 прости стъпки



Този текст ми направи впечатление с простотата си - и с брилянтния изказ по някои въпроси. Споделям го с вас, макар че и  аз не мисля, че бих могла да спазвам всичко (например, лягането в 8.30 и ставането в 5 часа сутринта). Но други неща са поразително точни и лесни за изпълнение - например, "емоционалната хигиена". Чрез жизнения си опит съм стигнала до по-голямата част от нея. Понякога - с угризения - а не трябва. Познавам много хора, които отделят голяма част от живота си за тези угризения и смятам, че ако прочетат това, ще имат още един повод да ги загърбят, затова го препечатвам и тук, в блога си.

Относно говоренето на истинатааааа.... Обожавам го, като всеки истински стрелец (по зодия). С годините се научих да се опитвам да казвам истината, без да наранявам другите. Успявам в повечето случаи. :) Все още по-трудно отказвам. Например, ако ме поканят на сватба на близък човек, се чувствам длъжна да отида - заради близкия ми човек, чието щастие бих се чувствала длъжна да споделя хехехе.

Но всъщност - необходимо ли е?
Колко от тези неща, които правим и то с труд, понеже смятаме, че "така трябва", всъщност можем да не правим - и бихме се чувствали по-свободни?
Проверете сами за себе си.
Ето и статията:

Как да станеш най-щастливия човек на планетата с 4 прости стъпки

  Джеймс Алтъчър - американски инвеститор, мениджър на хедж фонд, предприемач, автор и анализатор

Веднъж казах на баща си: "Много ми върви". Той ме попита: "А в любовта върви ли ти?". Тогава бях на 6 години и любовта ми се струваше най-отвратителното нещо на света. Любов - това беше нещо от друга планета. Тогава за късмет смятах способността да позная резултатът при хвърлянето на зарчета или да видя двойна дъга след буря.


Но вече пораснах. Трябва постоянно да привличам късмета си, защото иначе привършва. А за мен обичайния късмет се равнява на щастието. По скалата на щастието от 0 до 10, аз съм на ниво 7-8, но и това не е лошо. Кога ми върви? Когато се придържам към три прости цели:


1. Да бъда щастлив.
2. Да премахна нещастието от живота си.
3. Всеки ден да ми върви възможно най-гладко.


И това е всичко. Нужни са ми прости цели - иначе няма да ги постигна.

Минимум десет пъти в живота, всичко ми се е струвало толкова ужасно, че тези три цели изглеждаха невъзможни и че на света не му е до мен. А понякога ми се струваше, че съм заседнал на кръстопът и никога няма да разбера кой път да хвана. Но с всеки пореден път се справях все по-добре.

И сега разбирам, че винаги 4 неща са ми помагали да израсна - само 4. И сега се стремя да ги правя в ежедневието си, за да не затъвам отново в бездната на отчаянието.


1. ФИЗИЧЕСКИТЕ УПРАЖНЕНИЯ. Трябва да си във форма. През 2003 г. ставах всеки ден в 5 сутринта и цял час се занимавах на баскетболното игрище при река Хъдзън. Всеки ден - освен дъждовните. Сега се старая всеки ден да се занимавам с йога. Но това е тежко. Необходимият минимум е да тренираш толкова интензивно, че да се изпотиш, което е 20-30 минутни упражнения на ден. Просто, за да си здрав, защото щастието е невъзможно, ако не си. Освен това тези упражнения помагат на мозъка да се справяш и с други ежедневни проблеми. Ако дишате равномерно, когато е тежко за тялото ви, значи ще дишате по-лесно в трудни ситуации.

Ето и още няколко неща, които ми помагат, но са по-трудни.

  • всеки ден ставай в 4-5 сутринта;
  • лягай си в 8,30-9,00 вечерта (добре е да имаш 8 часа за спане);
  • не яж нищо след 6 вечерта.



2. ЕМОЦИОНАЛНА ХИГИЕНА. Ако някой ме напряга, го отбягвам. Ако ми вдига настроението, се старая да общувам повече с него. Без свещени крави! Пада ли самолета, сложете си кислородната маска сами. Роднини, приятели, любими - старая се винаги да съм с тях и да им помагам. Но не се сближавам с хора, които ме дърпат надолу. Добре е да не се нарушава това правило, защото в такива случаи изсмукват енергията ви. Не съм длъжен никога и на никого да се обяснявам. Обяснението е изтощение.

Още едно важно правило - винаги бъдете честни. Това е страхотно. Хората се страхуват от честността, но опитайте един ден да бъдете честни (без да причинявате болка на някого). Поразително е, колко честни можете да бъдете - много повече, отколкото ви се струва. И ето следствието - не правиш никога това, което не искаш. Примерно аз не ходя на сватби.


3. УМСТВЕНИ УПРАЖНЕНИЯ. Всеки ден си записвам идея. Толкова много записвам, че ме боли главата от опити да измисля още и още. Тогава се старая да измисля още пет. Веднъж се опитах да измисля 100 алтернативи за постъпване във висше учебно заведение. Измислих 8 и повече не можах. На следващия ден измислих 40. Това подсилва ума. Измислете 30 различни глави за автобиографии. Измислете 10 бизнеса, които можете да практикувате от вкъщи (и бъдете реалисти). Изпратете ми 10 идеи, как да развивам блога си. Измислете 20 идеи, чрез които президентът да подобри положението в страната. Припомнете си всички продуктивни дейности, които сте направили вчера - това също подсилва паметта.

"Идейните мускули" атрофират за броени дни, ако не ги задействате. Това е като разходка. Затова трябва да се упражнявате всеки ден. Повярвайте ми - атрофират ли, ще ви трябват 3-4 месеца за възстановяването им.


4. ДУХОВНИ УПРАЖНЕНИЯ. Повечето хора не обичат думата "духовност". Мислят си, че става дума за бог, за религии, а съвсем не е така. Аз дори не знам, какво означава. Но ми се струва, че се занимавам с някаква духовна практика, когато правя нещо от долу изброеното:
моля се. Не е важно на кого - на бог, слънцето, на бюрото си - това означава просто да бъдеш благодарен за нещо. Нужни са само няколко секунди на ден.

  • медитирам. Да медитираш повече време е тежко и скучно. Може да се медитира и за 60 секунди или дори 15, като си представяш, че си медитирал 60. Простите правила са - сядате на стола с изправен гръб и наблюдавате дишането си. Няма страшно, ако се отплеснете. Просто се върнете отново на дишането. Опитайте да правите така 5 минути. После шест...
  • изпитвам благодарност. Старая се да си спомня всички хора от моя живот, на които съм благодарен. После се опитвам да си спомня още. После пак още и това не е лесно.
  • прощавам. Представям си всички, които са постъпили зле с мен. После си представям, как им прощавам, (но не, как съжалявам).
  • изучавам. Чета ли "духовен" текст (било то Библия, нещо по дзен или дори популярна психология) се чувствам добре. Това не действа толкова силно като молитвите и медитацията (не приучва мозъка ви да отхвърля глупостите), но все пак помага.


Според личния ми опит, никога не успявам стабилно да постигна трите прости цели, ако не повтарям гореописаното всеки ден. И винаги, когато съм на дъното или на кръстопът и започвам упорито тези процедури, се случва нещо вълшебно:

  • Още преди да изтече месец се срещам със съвпадения. Чувствам се късметлия. Хората ми се усмихват по-често.
  • След 3 месеца извира потока с идеи, след което се изпълвам със стремежа да започна да ги въплъщавам.
  • След половин година се появяват добри идеи, аз ги изпълнявам, а хората около мен ми помагат в реализирането им.
  • След година животът ми се променя напълно. Повече пари, повече късмет, повече здраве и т.н. После пък започвам да измързеливам и забравям ежедневната си практика. Всичко се проваля отново. Но сега се старая да съм постоянен.

Трудно е да повтаряш това всеки ден. 
Никой не е идеален. 
Не знам дали днес ще изпълня четирите точки. 
Но знам, че когато го направя, успехът сработва.



Няма коментари:

Публикуване на коментар